Elke les van beeldend onderwijs krijgen we een opdracht met elke les een andere techniek. Wij, de toekomstige leerkrachten, moeten alle technieken onder de knie hebben om ze later ook aan leerlingen aan te kunnen leren.
Herfstsferen
De eerste opdracht was om met verschillende herfstkleuren en bos of een park in perspectief te schilderen. We mochten niet schetsen en moesten meteen aan de slag met verf. Je schilderij moest binnen een kader geschilderd worden, daarom zijn de randen van het blad wit.
component
|
Beschrijving opdracht 1
|
betekenis
|
Ik vind herfstkleuren prachtig en loop ook graag in de herfst door een bos. Zelf heb ik een prachtige boom in mijn tuin staan, met oranjekleurige bladeren. Bij deze opdracht moest ik denken aan die boom in mijn tuin.
|
vorm
|
Ik heb de bladeren op de grond in mijn werk dezelfde kleur gegeven als de bladeren aan de boom in mijn tuin.
|
materie
|
De materialen die we mochten gebruiken waren, kwasten, papier, gele-, rode-, blauwe-, zwarte- en witte verf.
|
beschouwing
|
Ik heb de boom uit mijn tuin gebruikt als kleurvoorbeeld. Ook heb ik op internet gezocht naar foto’s van een bos of park in de herfst. In mijn werk kun je duidelijk zien dat de op de grond de oranjekleurige blaadjes liggen die ook in de boom in mijn tuin zitten.
|
werkwijze
|
Ik had al eerder gewerkt met dit soort verf. Ik vond het erg lastig dat we niet mochten schetsen, en dat we meteen aan de slag moesten met schilderen. Ik heb geleerd dat als je met een lichte kleur zoals geel en veel water redelijk kan schetsen.
|
onderzoek
|
Je kunt goed zien dat ik geschetst heb met geel op de eerste foto, op de tweede foto zie je al duidelijk dat ik alles heb ingekleurd. Ik heb het kader roze gemaakt, dit omdat roze mijn lievelingskleur is. Doordat ik niet zo’n kunstwonder ben, schets ik eerst graag met potlood. Dit mocht niet en daardoor heb ik het idee dat mijn schilderij niet helemaal geworden is zoals het moest worden.
|
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind de oranjeachtige kleur goed gemengd, ook vind ik het perspectief best goed gelukt (ik ben geen kunstwonder en daarom vind ik het best knap hoe ik het perspectief heb laten zien).
|
Wat kon beter? Waarom?
|
De vorm van de bomen vind ik niet zo mooi geworden, dit komt omdat ik te lomp was met de kwast. De takken hadden veel dunner gemoeten. De volgende keer zal ik een dunnere kwast pakken en proberen fijner te werken.
|
Loch Ness
De tweede opdracht was om een ansichtkaart van het monster van Loch Ness te maken. Je mocht maar een deel van het monster zien, waardoor het zou lijken dat hij erg dichtbij was. We werkten met ecoline en Oost-Indische inkt.
component
|
Beschrijving opdracht 2
|
betekenis
|
Het monster van Loch Ness vind ik erg fascinerend omdat het volgens mij een fantasie wezen is. Ik associeer Loch Ness altijd met Eemnes, omdat het allebei eindigt op nes.
|
vorm
|
Ik heb mijn monster er niet zo uit laten zien als hoe de afbeeldingen zeggen hoe het monster van Loch Ness er uit ziet. Omdat ze allemaal iets anders zeggen. Ik heb de mijne een hoorn gegeven en slachttanden, omdat ik die nog nooit gezien heb bij een van de monsters van Loch Ness. En zo interpreteer ik het uiterlijk van het monster van Loch Ness. Door afsnijding van een kader lijkt het monster groter en dus ook enger. Ook heb ik geprobeerd textuur aan te brengen door met een stukje keukenrol de inkt te deppen.
|
materie
|
De materialen die we mochten gebruiken waren: papier, Oost-Indische inkt, ecoline en verscheidene vulpennen (o.a. kroontjespen)
|
beschouwing
|
Ik heb op internet gezocht naar verschillende soorten uiterlijke kenmerken van verschillende dieren. Ik heb gekozen voor de neushoorn, olifant en krokodil. Ook heb ik gekeken naar foto’s die het monster van Loch Ness voorstellen, geen enkele foto is hetzelfde en (bijna) niemand heeft hem in het echt gezien, daarom heb je fantasie nodig om zijn uiterlijk voor te kunnen stellen.
|
werkwijze
|
Op de basisschool en middelbare school heb ik al vaker met Oost-Indische inkt en ecoline gewerkt. Eerst heb ik geschetst en later heb ik het overgetrokken met Oost-Indische inkt. Ik vind dit de leukste vorm om mee te werken bij beeldende vorming omdat je met de inkt heel erg veel verschillende technieken toe kan passen.
|
onderzoek
|
Ik heb eerst een schets gemaakt van het monster zoals ik hem voor me zag. Daarna heb ik met Oost-Indische inkt de potloodlijnen overgetrokken. Toen de inkt droog was kon ik de potloodlijnen weggummen. Ik heb schubben gemaakt door inkt op een keukenrolvel te doen en dan te deppen. Ik heb expres geen kleur gebruikt, omdat ik mijn monster erg gaaf vond zonder kleur. Ook omdat het monster zelf erg donker is, wilde ik de achtergrond licht houden, hierdoor springt mijn monster een beetje uit het vel.
|
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind het uiterlijk van mijn monster van Loch Ness erg geslaagd. Hij ziet er bijna net zo uit als hoe ik hem me had voorgesteld. Ook vind ik de schubben goed gelukt.
|
Wat kon beter? Waarom?
|
Ik ben niet echt een tekengenie, daardoor kloppen sommige verhoudingen niet helemaal in mijn monster. De slagtanden hadden wat groter gemoeten en lager moeten eindigen.
|
Bozbezbozzel
De derde opdracht was om van papier en karton een fantasie dier te maken. Het dier moest zelf kunnen staan. We mochten geen lijm of plakband gebruiken, wel verschillende soorten mesjes en scharen.
component
|
Beschrijving opdracht 3
|
betekenis
|
Ik leef vaak in mijn eigen wereld en daar zijn dingen die niet echt bestaan. Zoals bijvoorbeeld het wezen wat ik samen met Joost heb gemaakt. Ik moest ook denken aan een eenhoorn en een leeuw, die twee dieren hebben we gecombineerd bij het maken van de bozbezbozzel.
|
vorm
|
Ons dier is een drie dimensionaal dier geworden. Hij is gesneden en in elkaar geschoven.
|
materie
|
De materialen die we mochten gebruiken waren: verschillende soorten papier en karton, verschillende soorten mesjes en scharen. We mochten GEEN lijm gebruiken.
|
beschouwing
|
Op internet hebben we gekeken naar hoe een leeuw en een eenhoorn er uit zien. Onze docent had al een aantal voorbeelden van hoe je karton in elkaar kan zetten en hoe je bepaalde structuur aan kan brengen klaar liggen.
|
werkwijze
|
Ik had nog nooit op deze manier gewerkt. Ik vond het erg lastig omdat we geen lijm of plakband mochten gebruiken. Ook was het erg lastig om ronde vormen in het dikke karton te snijden. Ik vond het ook erg lastig om de stukken karton in elkaar te vouwen.
|
onderzoek
|
Eerst hebben we geschetst hoe de kop van het dier er uit zou moeten zien. Daarna zijn we eigenlijk gelijk verder gegaan met het uitsnijden en ontwerpen van het lichaam. We hebben veel rechte stukken gebruikt voor het lichaam, omdat dat gewoonweg het makkelijkst was om te snijden. Toen het lichaam af was, hebben we de schets van de kop overgetrokken en uitgesneden. Die hebben we toen bevestigd aan het lichaam. We vonden dat het dier zich moest kunnen voortbewegen en hebben vleugels aangebracht.
|
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind dat de samenwerking tussen mij en Joost erg goed verliep. Ik gaf steeds aan wat er nog moest gebeuren en dan spraken we samen af wie wat zou gaan doen.
|
Wat kon beter? Waarom?
|
De vorm van onze bozbezbozzel had wat beter gekund. Omdat het erg lastig was om verschillende vormen te maken in het dikke karton, is alles erg recht geworden.
|
Monument der wachtende
De vierde opdracht was om te boetseren. We moesten uit één stuk klei een wachtend persoon boetseren. Ik vond de opdracht erg lastig. We mochten allerlei spullen gebruiken om motiefjes en figuurtjes te maken in de klei. Ik heb het alleen bij het haar gelaten, dat heb ik door middel van een aardappelschilmesje gemaakt.
component
|
Beschrijving opdracht 4
|
betekenis
|
Ik doe het elke dag, op het station, voordat een les begint, voordat een les eindigt, in de rij bij de kassa. Wachten. Als je wacht wil je graag een beetje hangen, zitten of leunen. De opdracht komt dus overeen met een deel uit mijn dagelijkse routine.
|
vorm
|
Het figuur is drie dimensionaal, hij zit in een bepaalde houding en zijn haar heeft een bepaald motief.
|
materie
|
We mochten chamotteklei gebruiken, een plankje om op te werken en verschillende gereedschappen om motiefjes aan te brengen in de klei.
|
beschouwing
|
Ik heb op internet gezocht naar wachtende mensen, ik vond het erg lastig om een geschikte houding te kiezen. Mijn figuur is dan ook een combinatie van een aantal houdingen.
|
werkwijze
|
Ik heb vaker met dit soort klei gewerkt, alleen nooit dat het figuur moest ontstaan uit één stuk klei. Het was erg lastig om de juiste vormen in de klei te krijgen, zoals de knik van een elleboog.
|
onderzoek
|
Ter voorbereiding heb ik twee schetsen gemaakt en afbeeldingen op internet opgezocht. In de les ben ik meteen aan de slag gegaan met kleien. Mijn figuur werd een soort combinatie van de schetsen en foto’s. Eerst heb ik de klei in een menselijk figuur (in een zittende houding) gekneed. Toen heb ik details toegevoegd en nog wat vormen verbeterd en veranderd.
|
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind de vorm van mijn figuur erg geslaagd. Het was niet makkelijk en er kwamen steeds wat scheurtjes in de klei die ik dan weer moest bijwerken.
|
Bij deze opdracht heb ik ook een GLVF geschreven. Ik heb de les zelf niet gegeven.
Jan en de Jugendstil poster
Bij de laatste opdracht moesten we een poster maken in Jugendstil. We moesten een product kiezen en daar dan een reclame poster van maken. Ik vond het heel erg leuk om met pastelkrijt te werken.
component
|
Beschrijving
opdracht 5
|
betekenis
|
Ik had nog nooit gehoord van
Jugendstil, maar toen ik het opzocht op internet, vond ik het heel mooi. Ik
heb er voor gekozen om een reclame te maken voor Fristi in de vorm van
Jugendstil. (Ik houd namelijk heel veel van Fristi)
|
vorm
|
De tekening is twee
dimensionaal getekend. Er zit wel een beetje diepte in, maar je kunt het niet
aanraken.
|
materie
|
We hebben gewerkt met
pastelkrijt. Iedereen kreeg een schetsblaadje en een A-3 papier. Ook heb ik
papieren doekjes gebruikt.
|
beschouwing
|
Ik heb op internet gezocht naar
voorbeelden van hoe Jugendstil er uit ziet en heb die voorbeelden gebruikt om
mee te werken.
|
werkwijze
|
Op de basisschool had ik al wel
eens gewerkt met pastelkrijt. Ik had alleen deze techniek nog nooit gebruikt.
|
onderzoek
|
Ter voorbereiding heb ik afbeeldingen
op internet opgezocht van de Jugendstil. Ik had een onderwerp nodig om een
reclame over te maken en dacht meteen aan Fristi. In de les ben ik meteen
gaan schetsen. Ik ben eerst de letters van Fristi gaan maken en daarna een
flesje Fristi, dit moet duidelijk naar voren komen. Daarna heb ik door grote,
lange, sierlijke lijnen te tekenen een achtergrond gemaakt. Ik heb de letters
en lijnen met een doekje uitgeveegd waardoor het werk er vloeiender uit ziet.
|
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind de letters van mijn
werk erg goed gelukt en de achtergrond. Ik kwam er achter dat door een
papieren doekje te gebruiken de lijnen vloeiender werden.
|
Wat kon
beter? Waarom?
|
Het is jammer dat mijn werk nog
niet helemaal af is, ik heb te lang zitten twijfelen bij de schets. Ik ga hem
binnenkort nog afmaken.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten