Muziek

Voor muziek moeten we 3 producten maken in het eerste blok.

Grafische Partituur
Het eerste product moet een grafische partituur zijn. Een grafische partituur is een vorm van muzieknotatie waarbij je geen noten gebruikt maar tekens of afbeeldingen of symbolen. Een grafische partituur wordt gebruikt om een lied aan te leren en om de kinderen zelf een muzikale betekenis te laten geven aan een teken of afbeelding. Ik werk met het KVB-model. Dit model bestaat uit het onderdeel 'klank', 'vorm' en 'betekenis'. Aan deze domeinen zijn vijf vormen van muziek te koppelen: zingen, muziek maken (eigen maken), muziek vastleggen (onthouden), bewegen op muziek en luisteren naar muziek. Bij een grafische partituur gaat het over muziek maken en muziek vastleggen. De grafische partituur hieronder die ik zelf heb gemaakt is in de vorm van een huis. Ik wijs een kamer in het huis aan en de leerlingen maken zelf een geluid (ik zal ook meedoen met de geluiden) dit kan door middel van gebruik te maken van je stem, je lichaam (klappen/stampen) of instrumenten. Bij het vreemde figuur bovenin het huis kunnen de kinderen zelf hun fantasie gebruiken.

Klank
Toonhoogte: in de partituur is te zien dat de streepjes naar beneden en omhoog gaan (links boven). Ook zie je dat de lijn (rechts boven) van boven naar beneden gaat. De tekens om laag betekenen dat de toon lager wordt en de tekens om hoog betekenen dat de toon hoger wordt. De toonhoogte verandert dus de hele tijd. Links onder zie je dat de toonhoogte ook verandert, de tekens gaan om hoog en om laag.
Toonduur: Je kunt in het figuur rechts onder goed zien dat er variatie is in de toonduur. De puntjes geven aan dat de toon korter duurt dan het streepje.
Toonsterkte: Het bovenste figuur kan geïnterpreteerd worden op verschillende manieren. Ik interpreteer dit figuur als luider dan de andere figuren. De toonsterkte is dus harder.  
Klankkleur: door af te wisselen tussen de ‘kamers van het huis’ in mijn grafische partituur kun je spelen tussen hard of zacht. Bij de bovenste kamer kun je afspreken dat hier een heel hard geluid wordt gemaakt en bijvoorbeeld de puntjes en streepjes juist heel zacht.

Vorm
Herhaling: er is herhaling aanwezig. De puntjes en streepjes worden steeds herhaald. Herhaling zit dus in de onderste twee kamers van het huis en de kamer links boven. Sommige puntjes en streepjes worden herhaald alleen op een andere toonhoogte.
Contrast: bij bepaalde symbolen gebruik je je stem, en bij andere juist je lichaam. Dit zorgt voor contrast. Ik spreek van te voren af met de leerlingen welke tekens we met je stem of je mond maakt en welke met klappen in je handen of iets anders met je lichaam.
Variatie: er zit veel variatie in. Dit komt omdat ik veel symbolen heb gebruikt.

Betekenis
Aan deze partituur zit eigenlijk geen betekenis. Het kan natuurlijk zijn dat het de kinderen wel ergens aan doet denken, wat weer een gevoel oproept! Muziek kan door iedereen anders geïnterpreteerd worden, dus zo'n betekenis of gevoel is nooit fout.

Deze muziekles over de grafische partituur kan ongeveer 20 minuten duren.

In de muziekles op de HU hebben we ook zoiets gedaan alleen dat was met afbeeldingen van handen, voeten en het woord fluiten.
Luisteropdracht
Het tweede product is een luisteropdracht. Het doel van de luisteropdracht is om kinderen op een andere manier te laten luisteren naar muziek. Ik heb gebruik gemaakt van het stappenplan op bladzijde 137 in Nieuw Geluid. Ik heb bij de opdracht geluisterd naar Fly van Ludovico Einaudi, uit de film Intouchables. 














Stappenplan nieuw

Bij stap 2 luisteren de kinderen analytisch naar het stuk. Bij stap 3, 4 en 5 luisteren de leerlingen creatief naar het stuk. 
Stappenplan oud


Feedback medestudent (product 2)
Marc van den Berg:
Hey Steephje,

Ik heb even je luisteropdracht bekeken en vroeg me af of kinderen uit groep 5 het niet lastig vinden om de vragen te beantwoorden. Ik weet niet helemaal wat de opdracht was, maar vanuit het vak muziek kregen wij altijd de opdracht om luisteropdrachten te maken voor de kinderen zodat zij de tekst en melodie sneller onder de knie zouden krijgen.

Toen ik stage liep in groep 6 heb ik bij een muziekles ook luistervragen opgesteld. Ik had deze vragen wat concreter opgesteld dan dat jij hebt gedaan. Een vraag van jou is bijvoorbeeld 'Valt je iets op aan de tekst?' Deze vraag is vrij breed en je kan dus ook hele brede antwoorden verwachten als 'het is engels, het is een leuke tekst, enzovoort'.
Deze vraag zou ik iets concreter maken door hem als volgt te stellen: 'Luister goed naar de tekst van het lied, kun je woorden vinden die telkens terugkomen in het lied, en dus herhaalt worden?' De vraag is voor de kinderen makkelijker te beantwoorden en gaan zo ook gericht naar herhaling in de tekst zoeken. Ze zullen erachter komen dat 'I like to' telkens terugkomt in het lied. Zo weten ze nu al een groot deel van de tekst in het lied en kunnen zij waarschijnlijk de stukken waar 'I like to' wordt gezongen al meezingen.

Wat betreft de melodie kun je de vraag ook wat concreter maken.

Het is belangrijk dat de kinderen horen dat de melodie telkens wat omhoog gaat. Je kan de kinderen, terwijl je het lied laat horen, ook een grafische partituur laten maken. Laat ze eens tekenen wat zij horen. Je zult zien dat veel kinderen een soort stijgende lijn zullen tekenen, omdat de melodie telkens wat omhoog gaat. Hun eigen gemaakte partituur kan hen houvast bieden bij het op de juiste manier meezingen met de melodie.

Lied aanleren nieuw
Het laatste product is een uitgewerkte les 'lied aanleren'. We moeten een GLVF maken voor deze les, je hoeft de les niet zelf te geven. Je moet wel een zelf-ingezongen versie van het lied laten zien. 

Aan het begin van de les speel en zing ik het liedje. Naar verwachting zullen gelijk een aantal leerlingen het refrein meezingen. Ik wil dit lied aanleren door middel van de weggeef-methode. Dit houdt in dat ik een zin zing en dat de leerlingen de zin daarop zingen. Maar voordat we daarmee beginnen, stel je vragen aan de leerlingen als: 'Heeft iemand de film ‘The lion king’ al eens gezien?' en 'Waar gaat de tekst over?' Ik wil de leerlingen eerst het refrein aanleren, ik speel de akkoorden van het refrein en zet zelf eerst in. Als ik merk dat een deel van de leerlingen dit zelf kunnen zingen, stop ik met zingen en zeg tegen de leerlingen dat ze door moeten gaan met zingen. 


De tekst van the lion sleeps tonight:
couplet
In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight
In the jungle the mighty jungle, the lion sleeps tonight
refrein
Wee-hee-hee-we-am-am-uwee
Wee-hee-hee-we-am-am-uwee
couplet
Near the village, the peasefull village, the lion sleeps tonight
Near the village, the quite village, the lion sleeps tonight
refrein
Wee-hee-hee-we-am-am-uwee
Wee-hee-hee-we-am-am-uwee
couplet
Hush my darling, don't fear my darling, the lion sleeps tonight
Hush my darling, don't fear my darling, the lion sleeps tonight
refrein
Wee-hee-hee-we-am-am-uwee
Wee-hee-hee-we-am-am-uwee

Feedback medestudent (product 3)
Joost van de Graaf
Hele leuke lesvoorbereiding, leuk om het liedje op deze manier aan te leren. Misschien is het leuk, aangezien je gitaar speelt en zelf ook zingt om geen YouTube te gebruiken, maar gebruik te maken van de gitaar en je eigen stem. Ook is dit liedje geschikt voor canon, dus misschien is het leuk om het dan ook in canon te zingen, mits de klas dit aan kan. Dat is een kwestie van inschatten hoe snel ze dit liedje onder de knie hebben.

Ik had overal in mijn lesvoorbereiding staan dat ik het liedje op de computer aan zou zetten. Ik zou het liedje wat ik aan wil leren i.p.v. aan te kunnen zetten op de computer natuurlijk ook kunnen spelen op de gitaar en zelf mee te zingen. (dat vind ik wel erg spannend, maar super leuk om te doen) De akkoorden van the lion sleeps tonight zijn D, G, D en A. Het lied is voor groep 7/8, in deze groepen zou het makkelijk in canon gezongen kunnen worden. In mijn eigen stageklas (groep 5) zou dit niet kunnen. Het zou te lastig zijn om verschillende groepen op verschillende manieren in te laten zetten. Natuurlijk zou ik wel het liedje kunnen aanleren zonder dat ze in canon hoeven te zingen.  











4 opmerkingen:

  1. Hele leuke lesvoorbereiding, leuk om het liedje op deze manier aan te leren. Misschien is het leuk, aangezien je gitaar speelt en zelf ook zingt om geen YouTube te gebruiken, maar gebruik te maken van de gitaar en je eigen stem. Ook is dit liedje geschikt voor canon, dus misschien is het leuk om het dan ook in canon te zingen, mits de klas dit aan kan. Dat is een kwestie van inschatten hoe snel ze dit liedje onder de knie hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleine opmerking. Ik zie niet bij je grafische partituur staan hoe je er een les van 20 minuten mee kan vullen en bij de luisteropdracht zou ik duidelijk vermelden om wel liedje het gaat (zie beoordelingsformulier blog). Verder is je blog heel strak!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Steephje,

    Ik heb even je luisteropdracht bekeken en vroeg me af of kinderen uit groep 5 het niet lastig vinden om de vragen te beantwoorden. Ik weet niet helemaal wat de opdracht was, maar vanuit het vak muziek kregen wij altijd de opdracht om luisteropdrachten te maken voor de kinderen zodat zij de tekst en melodie sneller onder de knie zouden krijgen.

    Toen ik stage liep in groep 6 heb ik bij een muziekles ook luistervragen opgesteld. Ik had deze vragen wat concreter opgesteld dan dat jij hebt gedaan. Een vraag van jou is bijvoorbeeld 'Valt je iets op aan de tekst?' Deze vraag is vrij breed en je kan dus ook hele brede antwoorden verwachten als 'het is engels, het is een leuke tekst, enzovoort'.
    Deze vraag zou ik iets concreter maken door hem als volgt te stellen: 'Luister goed naar de tekst van het lied, kun je woorden vinden die telkens terugkomen in het lied, en dus herhaalt worden?' De vraag is voor de kinderen makkelijker te beantwoorden en gaan zo ook gericht naar herhaling in de tekst zoeken. Ze zullen erachter komen dat 'I like to' telkens terugkomt in het lied. Zo weten ze nu al een groot deel van de tekst in het lied en kunnen zij waarschijnlijk de stukken waar 'I like to' wordt gezongen al meezingen.

    Wat betreft de melodie kun je de vraag ook wat concreter maken.
    Het is belangrijk dat de kinderen horen dat de melodie telkens wat omhoog gaat. Je kan de kinderen, terwijl je het lied laat horen, ook een grafische partituur laten maken. Laat ze eens tekenen wat zij horen. Je zult zien dat veel kinderen een soort stijgende lijn zullen tekenen, omdat de melodie telkens wat omhoog gaat. Hun eigen gemaakte partituur kan hen houvast bieden bij het op de juiste manier meezingen met de melodie.


    BeantwoordenVerwijderen